Ademen is zorgen voor jezelf

De adem is van wezenlijk belang in elke meditatievorm. Elke meditatievorm werkt met aandacht voor de adem. Ook Mindfulness. Een reden daarvoor is, dat je de adem als een anker kunt gebruiken om je aandacht steeds naartoe terug te brengen. De adem is er namelijk altijd; hij voorziet je lichaam van zuurstof en ondersteunt je stofwisseling en daarmee alle andere belangrijke processen in je lichaam; zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

In het oefenen met de aandacht bij de adem gebruiken we in deze cursus een houding van niet-streven. We doen geen ademoefeningen waarmee je de adem manipuleert, maar we nemen simpelweg de adembeweging in het lichaam waar. En juist wanneer je de adem niet (on)bewust stuurt, is elke ademhaling anders en weer een nieuwe ontdekkingstocht.

Als je begint met het waarnemen van de adem, is het soms prettig een of beide handen op je buik te leggen om de adembeweging gemakkelijker te kunnen voelen. De adem is als een zachte golfslag; met elke inademing zet de buik iets uit, en met elke uitademing daalt de buik weer. Voel je de adem niet in de buik, maar misschien hoger in je lichaam, in de borst of bij het middenrif, dan neem je daar de beweging van de adem waar. Bij Mindfulness is er geen goede of verkeerde manier van ademen. Het gaat om het waarnemen van hoe jouw ademhaling op dit moment is, en dit vriendelijk en zonder oordeel volgen.

De adem reageert direct op verschillende gemoedstoestanden. Als je boos bent of opgewonden, is de adem sneller en oppervlakkiger dan wanneer je in diepe rust verkeert. Je zult misschien merken, dat ook wanneer je je aandacht op je adem richt, die soms spontaan verandert van ritme, van diepte of snelheid. Daar is niets mis mee. Je hoeft er helemaal niets aan te veranderen. Neem alleen waar hoe de adem nu is. Als je voelt dat de adem sneller gaat, merk je dat op. Verdiept de adem zich, dan merk je dat op. Er is niet zoiets als “goed” of “fout” ademen.

Er is alleen de adem van dit moment ….

….. en op dit moment….      

….. en op dit moment…

Hier vindt je een meditatie van 15 minuten die je ondersteunt om je aandacht naar de adem te brengen.

Related Posts

Dankbaarheid is krachtig: het voelt niet alleen goed, het is ook bewezen dat het ons welzijn op talloze

Meer

Deze zomer is het boek ‘Met radicale compassie naar de wereld kijken’ van Tara Brach uitgekomen. Tara Brach

Meer

Onze gedachten kunnen een krachtige invloed hebben op hoe we ons voelen en op wat we doen. Vaak

Meer

De scholen zijn weer begonnen. Voor velen is de vakantie voorbij. Zelf merk ik dat het starten na

Meer

Schrijf hieronder jouw ideeën over dit onderwerp

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>