• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Vier dingen om dagelijks te doen voor je mentale gezondeheid

Vier dingen om dagelijks te doen voor je mentale gezondeheid

De scholen zijn weer begonnen. Voor velen is de vakantie voorbij. Zelf merk ik dat het starten na de vakantie mij meer moeite kost dan gedacht. Het Corona virus blijft een grote impact hebben op de samenleving. Sociale structuren zijn veranderd of verdampt. Individuele coachees en cliënten komen weer langs. Fysieke trainingen gaan aarzelend van start en we zoeken naar hoe we dat samen het beste kunnen doen.

Ik merk dat dit de afgelopen twee weken een impact op mij heeft. Om voor mijzelf te zorgen, probeer ik elke dag een half uur tijd te reserveren voor mezelf. De Open Source Wellness Community helpt mensen hierbij om dagelijkse structuren te creëren met behulp van een “Universeel Recept”: Move, Nourish, Connect, Be.

Dit zijn structuren die je op je leven kan toepassen. Of je nu in een goede gezondheid bent of worstelt met chronische lichamelijke of psychische aandoeningen. Vier dingen die een persoon elke dag nodig heeft!

  1. Onze lichamen moeten bewegen. Ze moeten rekken, uitreiken, draaien, buigen, stappen, zweten. Het maakt niet uit of het in de sportschool, in de buurt of in je woonkamer is. Onze lichamen hebben activiteit nodig. Het gaat niet alleen om ‘in vorm blijven’. Het gaat over je immuun gezondheid en je geestelijke gezondheid. Bouw beweging in je structuur, minstens 20 minuten per dag! Bijvoorbeeld met een actieve meditatie.
  2. Goede voeding, waarschijnlijk heb je wel een idee welke dat zijn voor jou, geven je vaak een gevoel van levendigheid, energie gezondheid. En daarbij zijn er altijd lekkere dingen waarmee je je even wil verwennen. (voor mij is dat chocola). Bij Open Source Wellness raden ze aan om de kleine lekkernijen die je vreugde brengen niet te verbieden, maar wel een dagelijkse structuur voor jezelf vast te stellen die je (meestal) vult met voedende, gezonde voeding. Al een tijdje verlangend naar een ander voedingspatroon, samen met de kinderen willen koken of een nieuwe keuken proeven? Nu is het moment! Maak structuur door een blok van 30 minuten in je dag hiervoor vrij te maken.
  3. Verbondenheid is in deze tijd meer dan ooit een kernelement. Mensen moeten zich verbonden voelen. We moeten ons door een ander mens gezien, gehoord en begrepen voelen – en omgekeerd willen anderen door ons gezien worden. En omdat dit nu niet meer voor iedereen een vanzelfsprekendheid is gedurende de dag, moet je het soms plannen. Som moet je er zelf om vragen. Om kwetsbaar genoeg te worden om te zeggen: “Ik wil echt met je in contact komen. Wanneer kunnen we praten?” Vertel de waarheid over hoe je je voelt, wat je ervaart. Nodig de ander uit om hetzelfde te doen. Luister met vriendelijkheid. Bied je steun met vrijgevigheid. Echte aandacht is, zeker in deze tijden, soms een schaarse bron, maar in wezen is er een oneindig aanbod van, wat je kan vragen en wat je kan geven.
  4. Te midden van al het ‘doen’- het voorbereiden, beschermen, aanpassen, omgaan, reageren, verstrekken, aanschaffen – hebben mensen momenten nodig om gewoon ‘te zijn’. Het gaat niet per se over sereniteit, of warme vage gevoelens. Het gaat over pauzeren, lang genoeg om je zenuwstelsel terug te laten terugveren na langdurige activering. Experimenteer met wat voor jou werkt. Als meditatie of begeleide ontspanning werkt, geweldig! Maar geniet ook wanneer het je helpt om even op de bank naar de TV te kijken, om daarmee even tot jezelf te komen. En als pijnlijke emoties te luid of overweldigend worden als je probeert te vertragen, is dat ook goed.

Begin eens met een kleine inventaris. In welke van deze vier aspecten ben jij het sterkst? Welke neem je moeiteloos op, als onderdeel van je routine? Welke hebben misschien wat meer aandacht nodig? Kies er vervolgens een om je eerst op te concentreren: Hoe zou je het in je dagen kunnen structureren?

Related Posts

Dankbaarheid is krachtig: het voelt niet alleen goed, het is ook bewezen dat het ons welzijn op talloze

Meer

De adem is van wezenlijk belang in elke meditatievorm. Elke meditatievorm werkt met aandacht voor de adem. Ook

Meer

Deze zomer is het boek ‘Met radicale compassie naar de wereld kijken’ van Tara Brach uitgekomen. Tara Brach

Meer

Deze bodyscan is een van mijn favoriete bodyscans. Er zit een wereld van mooie kleine aanwijzingen in die

Meer

Schrijf hieronder jouw ideeën over dit onderwerp

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>